Kuva: WSOY |
Paskateoriassa ei ole yhtään ylimääräistä koristetta, ei yhtään kiemuraa, ei herrasmiehiä eikä perinteitä, ei elegantteja alaviitteitä muinaiseen tarustoon. Tämä tapahtuu tässä, nyt; kymmenen vuotta ei ole vanhentanut kirjaa tippaakaan. Paskateoriassa on se, mikä on rumaa arjessa. Eniten sattuu kaipuu johonkin kauniimpaan, johonkin mihin ehkä joskus vähän aikaa uskoi.
Kirjan päähenkilö Antti Suurnäkki on iltapäivälehden toimittaja. Yksityiselämässä Antti pitää silmät kiinni ja panee pierevää kaunotarta Kulosaaren kulmilla, pakenee vaimon omakotitalounelmia asuntoon, johon ei mahdu edes suuria suunnitelmia. Töissä ahdistaa lööppipaskan tonkiminen; Antti on haaskalinnun hommissa ja huomaa, ettei enää riitä kuolleen saaliin revittely. Nyt pitää jo kaataa haavoittunut eläin, vetää maahan vaikka syöpälapsi, syödä sen kivulla. Ison ilmoittajan levymyyntiä sen sijaan edistetään tekopyhillä tyhjäsanoilla. Miestä meno huimaa. Huimaus tuntuu tekstissäkin, perspektiivi pettää, kaikki kiitää kohti kuilun reunaa.
Työväenluokka on mennyttä, nyt kurjistuu jo keskiluokka. Sitäkin hakataan kohta katuun kuin narkkaria metrossa, kaikki katsovat vierestä eikä kukaan näe. Yhteiskunta on mennyt semmoiseksi, että kukaan ei saa tietää mitään eikä viihde saa loppua kesken. Viihteen myllyä Anttikin polkee, mutta huonommalla ja huonommalla hapella. Nyt ei myy parempi lehti vaan huonompi.
Juurakko puhui sellaisella äänellä, että se teki sanoista suuria ja asiasta pientä. Kukaan ei voinut katsoa Juurakkoa silmiin kun se puhui, ei varsinkaan silloin kun se oli hiljaa.
- Pureutukaa ihmisiin joita te haastattelette, se sanoi. - Mä en halua tietää onko joku näyttelijä saanut elämänsä roolin tai onko laulaja uusien haasteiden edessä. Mä haluan lukea lehdestä, että näyttelijällä on tippuri ja laulaja on piessyt akkansa huumepäissään. Mä en halua tietää mitä mieltä pääministeri on jostain vitun globalisaatiosta tai segregaatiosta. Mä haluan tietää kuinka se nuoruudessaan luki kellarissa Jallua ja veti käteen. Onko selvä? (s. 92-93)Salmisen kirjat herättävät suuttumuksen ja tunnistamisen fiiliksiä. Tulee vihainen ja väsynyt ja samalla jotenkin kirkkaampi olo. Kuin näkisin maailman vähän toisin, ymmärtäisin sitä eri tavalla. Vaikken tajua mihin perussuomalaisuus kuvittelee menevänsä, Salmista lukiessa on kuin ymmärtäisin mistä se tulee: toivottomuudesta ja vaihtoehdottomuudesta ja turhautuneesta näköalattomuudesta. 90-luvun alun jälkeen ei ole ollut kuin yhtä lajia yhteiskunnallista visiota, ja se visio on katutasolla kylmää kertomaa: tulos tai ulos. Kurjaa että ulospuolelle joutuneille tarjoillaan enemmän vihollisen kuin vaihtoehtoisen vision etsintää; ei mietitä mitä muuta kuin tulosta voisi tavoitella... mietitään ketä voi syyttää kun tulosta ei tule.
Salmisen Paskateoriassa ihmiskunnan loputon piereksiminen kerää koko ajan jonnekin tuonne ylös paskamolekyylejä, jotka jonain päivänä romahtavat niskaamme. Ihmiskunnasta en tiedä, mutta viime kevään vaaleissa taisi jokin määrä menneiden vuosikymmenien tyhjiä kaasupäästöjä kiteytyä ja romahtaa. Kapinoita on monenlaisia.
Kyllä Arto Salminen on ihan oma kirjallisuudenlajinsa! Henkilöt eivät ole kovin kokonaisia tai kiinnostavia tai vetoavia, eikä tarinassa oikeastaan tapahdu mitään, eikä alle 150 sivuun ehdi kunnolla edes hukata itseään... ja silti kirjat kolahtavat että kumisee. Jurppii, että Salminen ehti kirjoittaa vain kuusi romaania. Miten jokin voi olla yhtä aikaa näin kaunista ja näin kamalaa? Sairasta ja sairaan kaunista.
Salmisen kirjat ovat kuin se tuskanhuuto, joka tuli ikkunoiden läpi ja herätti lähitalojen asukkaat, säikäytti lehdenjakajan, hiljensi tappelun ostarilla, poukkoili hulluna männikössä ja polvistui lopulta nyyhkyttämään Itäväylän varteen.
Ei kannata lukea tätä jos huuto ahdistaa.
Arto Salminen (2007, alkuperäinen 2001). Paskateoria. WSOY. ISBN 978-951-0-33376-1.
Arvioita:
Antti Majander Hesarissa
Kari Levola Kiiltomadossa
Salla lukupäiväkirjassaan
Jori Kaiken voi lukea -blogissa
Mä lainasin kirjastosta kaksi Salmisen teosta ihan vain sen takia, että olen varma, että en pidä hänen tyylistään yhtään.
VastaaPoistaPalaan kirjoihin sitten loppuviikosta - olettaen, että saan ne kuitenkin luetuksi...
Tätä oli nautinto lukea. Mielenkiintoinen tuo havaintosi henkilöistä - minusta Salmisen henkilöt kyllä ovat sekä kiinnostavia että kokonaisia. Tosin harvemmin he ovat miellyttäviä! En muista varmaan yhtään hahmoa, joka olisi enemmän sympaattinen kuin epämiellyttävä. Paitsi ehkä Fisu-Hanski Kalavaleessa. Tai no ehkei hänkään.
VastaaPoistaMari A., mahtava juttu! Nostan hattua rohkeudellesi. Kuka tietää, ehkä yllätyt myönteisesti :-)
VastaaPoistaSalla, he ovat minusta kiinnostavia sillä tavoin kuin autokolari on kiinnostava: ei haluaisi katsoa mutta jotenkin on vaan pakko... Kun kirjoitin että he eivät ole kokonaisia (tajusin vasta nyt, että se kuulostaa siltä kuin Salminen olisi kirjoittanut mielestäni yksiulotteisia hahmoja), ajoin takaa heidän yleistä näköalattomuuttaan ja irrallisuuttaan. Ei tule tunnetta, että heillä olisi tulevaisuus, ja mennytkin on vain aavistuksenomaisesti mukana; he ovat läsnä elämässä mutta jotenkin eivät mukana.
Saikohan tuosta ollenkaan kiinni?
Oikeasti jurppii, enää kolme näitä jäljellä :-(
Joo, tuo selvensi kyllä! Totta tuokin, henkilöiden historiattomuus.
VastaaPoistaMinua jurppii juuri sama: Salmiset loppuvat pahemman kerran kesken! Minulla on pöydällä Ei-kuori odottamassa ihan ikiomana kappaleena, mutta yritän parhaani mukaan sitä säästellä. Se täytyy lukea joko silloin kun kaikki vituttaa tai sitten ihan erityistapauksena. Harvoin sitä voi olla etukäteen näin varma, että tulee kirjasta tykkäämään.
VastaaPoistaJori, olen 100% samaa mieltä: on harvinaista ylellisyyttä tietää näin varmasti, että hyvää on tiedossa... Käyn viikolla laittamassa seuraavan kaukolainan vetämään :-)
VastaaPoistamä julkaisen mun paskateoria- postauksen huomenna, mutta huomasin nyt että voi wau miten hieno arvio sulla on tästä! olet poiminut mahtavat kohdat ja avaat tekstin upeasti. wau.
VastaaPoistaanni.M, kiva että tykkäsit! Salminen tuntuu aina piiskaavan meikäläisen jonkinlaiseen kiihkoon... :D
VastaaPoista